maandag 4 april 2011

eerlijk bankieren

Al een hele poos heb ik een spaarrekening en, sinds het mogelijk is, een eigen en een gezamelijke betaalrekening met man bij de ASNbank. Deze bank kiest voor eerlijke handel en duurzame energie, tegen kinderarbeid en wapenindustrie en met respect voor milieu, mens en natuur. Ze hebben sinds kort ook een creditcard.
Ik was al een poos van plan helemaal te switchen en toen mij ter ore (of ter twitter, ter blog ofwel ter lees) dat je via de INGbank eigenlijk meebetaald aan de wapenhandel die bijvoorbeeld Kadafi voorziet en aan de idiote bonussen die enkelen in de top verrijkt. De maat was vol en ik besloot er mijn rekeningen op te heffen. Dus nog een betaalrekening aangevraagd bij de ASN om privĂ© en zakelijk geldverkeer te scheiden en meteen een creditcard bij mijn zakelijke rekening voor die paar keer dat ik het nodig heb voor een online betaling of als borg voor een vakantie-onderkomen etc. Meteen al m'n geld overgeboekt naar de juiste rekeningen en nu dacht ik dus klaar te zijn. Maar zo makkelijk is het nou ook weer niet. Ik krijg geen creditcard omdat ik maandelijks niet genoeg inkomsten heb. Ik had ingevuld dat ik ca. €1000,- per maand heb en dat moet minimaal €1150,- zijn om een creditcard te mogen hebben.

Ik kreeg een afwijzingsbrief van ICS en belde meteen of dat niet herzien kon worden. Aangezien ik net alles had opgezegd bij de ING raadde de medewerker me aan maar weer opnieuw bij de ING te gaan bankieren en dat ie me niet verder kon helpen. Dat is nou precies zo'n opmerking waar ik van door het lint kan gaan dus haalde ik drie keer diep adem en begon alsnog mijn tirade. Ik heb nog nooit in het rood gestaan, genoeg op mijn rekeningen om een jaar te kunnen overleven maar dat mag niet baten.
En waarom mijn man die op het moment ook niets of nauwelijks verdient dan wel zo'n creditcard mag. Dat opende ineens een mogelijkheid bij de ICS medewerker. Alhoewel mans rekening bijna leeg is mag hij omdat hij al een creditcard heeft een tweede aanvragen die op mijn naam komt en aan zijn rekening verbonden is. En dan wordt er niet meer gecontroleerd op inkomen. Dus ik sprakeloos en man aan de telefoon en nu krijg ik voor geval van nood een creditcard verbonden aan zijn bijna lege rekening terwijl die van mij goed gevuld is. Hoe hou ik zakelijk, privé en en/of uitgaven nu nog gescheiden? Het voelt ook enigszins vernederend, alweer een afhankelijkheidspositie erbij.

Voor minima of zelfstandigen met onregelmatige inkomsten is switchen van bank nog niet zo eenvoudig. Maar goed, ik ben over, zelfs de rekening waar nog 'mejuffrouw' op stond en ooit een girorekening was is nu opgeheven en staat al m'n geld nu bij een eerlijke bank. Nou nog een eerlijk creditcardservice systeem.

1 opmerking:

Mathilde zei

oehhh, ik ken dat; verstrikt een regeltjes-zijn regeltjes discussie terwijl ieder weldenkend mens je gelijk zou geven.
Er is maar een methode om dat te doorstaan: adem in-adem uit......