maandag 8 november 2010

inspiratie aardpeer, spruitjes-idee en perentaart

Nee nog geen gerecht met de aardpeertjes, enkel nog een tekeningetje en wat vooronderzoek / antwoorden op de reacties van vorig bericht. Hoe smaakt aardpeer? Mm, beetje notig en artichok-achtig maar dan met de bite van pastinaak herinner ik mij. Het is alweer een poos geleden dat ik ze at. Maar er is een hoop over te vinden op het web dus hierbij de vijf leukste links:

Aardperen op het balkon

Aardpeer

Aardpeer - Wikipedia

Vrienden van de Aardpeer

Mme Zsazsa vertelt: Aardperen

Ik wil ze woensdag gebruiken want dan komt de vriendin eten waarvan ik het 'moederpeertje' kreeg afgelopen voorjaar.
Vanavond aten we een variant op Gado Gado met van alles wat ik in de koelkast vond. Ipv sperzieboontjes en tauge wokte ik spruitjes (eerst even stomen) met tofu, knoflook, komkommer en wat radijsjes. Zout, peper, rijst en pindasaus erbij, klaar. Lekker!

Als toetje een restje perentaart (geen foto) die erg goed gelukt was dus hier het recept:
Kneed deeg van 150 g margarine, 90 g suiker, 200 g bloem en snufje zout en bekleed hiermee een platte taartvorm, ca. 700 g rijpe peren in stukjes/plakjes erin bestrooien met 1 zakje vanillesuiker, een met een beetje yoghurt losgeklopt eitje erover verdelen en afmaken met wat geraspte amandel en citroenschil.
Bak 40 minuten op 200 °C.

1 opmerking:

NZ zei

Heel erg bedankt voor al die info.
Klinkt goed!
Ik zal toch een keer kijken of ik ze kan vinden, als het bevalt, zal ik ze volgend jaar ook in mijn tuin verwelkomen.
Groetjes,