dinsdag 6 september 2011

antwoord van Yves Rocher

Ik kreeg vandaag een uitgebreid antwoord op mijn mail over ongewenst drukwerk aan Yves Rocher. Deze zit marketingtechnisch heel slim in elkaar en zit vol 'politieke' antwoorden.
Maar ik ben heel blij dat ik in de nabije toekomst geen papieren reclame meer ga ontvangen en maak in ieder geval geen gebruik van de 'extra's' die waarschijnlijk door kinderhandjes of zeer slecht betaalde arbeiders gemaakt worden. Mocht ik er in de toekomst nog eens producten bestellen hou ik het op het reguliere assortiment en dan vooral de biologisch gecertificeerde producten. Omdat aangegeven wordt dat alle producten dierproefvrij zouden ze misschien wel in de cosmeticagids van Proefdiervrij opgenomen kunnen worden? (Ik lees ook net over een andere site van A(nti)D(ierenproeven)C(oalitie) die een nog betrouwbaardere dierproefvrije merkenlijst zouden hebben.)

Lees en oordeel zelf:

"Geachte mevrouw Noort,

Hartelijk dank voor uw bericht.
Fijn dat u zich om het milieu bekommert.

Om u van dienst te zijn heb ik een code bij uw klantnummer geplaatst waardoorU geen aanbiedingen per post meer zult ontvangen. Omdat echter de aanbieding vooruit voor verzending geselecteerd zijn zult u deze nog een paar keer ontvangen. Dit kan ik helaas niet tegenhouden. Ik maak u erop attent(indien u dit nog niet gedaan heeft)dat u zich op de website www.yvesrocher.nl kunt inschrijven voor onze nieuwsbrief, zodat u de aanbiedingen digitaal ontvangt.

Het risico van vervuiling door papierrecycling is nihil. Integendeel, papierrecycling heeft belangrijke voordelen voor het milieu. Papier kan tot wel acht keer opnieuw worden verwerkt (daarna worden de cellulosevezels waaruit het papier bestaat te kort om het papier bij elkaar te houden).
De mogelijkheid om papier te recyclen brengt een grote besparing van bomen en bosbebouwingen met zich mee. Dit scheelt ook duizenden tonnen afval per jaar.
Wij gebruiken gerecycled papier voor een aantal toepassingen die over goede afdrukkwaliteiten beschikken, en die vooral ook het uitlopen van de inkt vermijden en milieuvriendelijk zijn. Onze verzenddozen, de verpakkingen van schoonheidsproducten en andere verpakkingen bevatten tot wel 100% gerecycleerde materialen.

.Met betrekking op uw vraag over de geschenken kan ik u het volgende schrijven.
Natuurlijk zijn bepaalde geschenken in Azië gemaakt, naast vele andere populaire consumentenproducten die beschikbaar zijn op de Europese markt.
(Te uwer informatie valt de Europese regelgeving onder de meest strenge wetten ter wereld.)

Aangezien wij onze producten in overeenstemming met deze specificaties en regelgeving regelmatig ter plekke laten controleren en certificeren door gespecialiseerde, onafhankelijke laboratoria en onze eigen afdeling kwaliteitscontrole, handelen wij ook conform deze controles die wij onderschrijven. Onze Inkoop afdeling brengt regelmatig bezoeken aan China om de lokale fabriekscondities te controleren. Daarnaast voert onze afdeling Kwaliteitscontrole regelmatig een controle uit op een selectie van artikelen, om de kwaliteit dubbel te controleren.

Daarom is het moeilijk voor te stellen dat er zich, als wij dit proces volgen, afwijkingen voordoen als de leverancier verzekert dat zijn productieproces in overeenstemming is met deze wetten.
Traditioneel vormen de geschenken die Yves Rocher aanbiedt een onderdeel van het plezier om onze producten te kopen. Ook nu blijven we erop gefocust om de best mogelijke kwaliteit en veiligheid voor al onze klanten te bieden en wij zullen dat blijven doen in de toekomst, waarbij ook de wetgeving die de arbeidsomstandigheden behelst gerespecteerd wordt.

Als antwoord op uw vraag met betrekking op onze  verpakkingen.kan ik u het volgende antwoorden.
Door de vermindering van de verpakkingen daalt ook het gebruik van grondstoffen en de energie die nodig is om deze verpakkingen te produceren en te vervoeren.
Wij hebben al vroeg de keuze gemaakt om pvc uit al onze verpakkingen te verwijderen; nu worden ze gemaakt van recyclebare materialen of materialen die verbrand kunnen worden zonder een bedreiging te vormen voor het milieu. Bovendien hebben wij al het lood in de verpakkingen van onze lipsticks afgeschaft; lood wordt over het algemeen gebruikt om de lipstick meer illusie te geven.

Wij hebben ook milieuvriendelijke navulverpakkingen ontwikkeld voor de productielijnen Inositol Végétal, Pro-Rétinol en Hamamélis. Deze navulverpakkingen vertegenwoordigen tot 78% minder plastic in vergelijking met 40 ml potjes. Ze vormen dus een kleinere hoeveelheid afval en hebben minder grondstoffen en energie nodig voor de fabricage.

Wij gebruiken ook, telkens wanneer dit mogelijk is, plastic verpakkingen van monomaterialen, dat wil zeggen dat de flacon, de dop en het etiket uit hetzelfde materiaal zijn vervaardigd, wat de recycling  vergemakkelijkt.

Yves Rocher, Créateur de la Cosmétique Végétale®, zet zich al meer dan 50 jaar in voor de natuur en blijft, in samenwerking met ?de Fondation Yves Rocher?, zoeken naar lange termijn oplossingen die onze planeet helpen beschermen.

Voorts kunnen wij u bevestigen dat al onze producten dierproefvrij zijn

Indien u nog vragen of opmerkingen heeft, aarzelt u vooral niet om contact met onze klantenservice op te nemen op telefoonnummer: 035-6091125. Van maandag t/m donderdag zijn wij te bereiken van 9.00 tot 14.30 uur.
Gelieve te vragen naar Marieke van der Bijl of Ginny Guliker, beiden schoonheidsspecialistes.

Ik vertrouw u hiermee van dienst te zijn.

Met vriendelijke groet,
Yves Rocher Nederland b.v.
Ginny Guliker
(schoonheidsspecialiste)"

4 opmerkingen:

NatuurlijkZuinig zei

Het is een langer antwoord (en dat is al uitzonderlijk) dan ik gewend ben te krijgen op dit soort vragen.
Dat is een pluspunt.
Maar verder vind ik het behoorlijk kletskoek want dat ze voldoen aan de regelgeving is helaas helemaal geen gerantie.
Maar dit is gewoon stokpaardje van de industrie.
En ondertussen maar blijven vervuilen.
Ik vind het wel heel goed van jou dat je ook de moeite neemt voor dit soort brieven.
Als velen van ons dit doen, zal er misschien, ooit, iets gebeuren.

Gr,
Julia

Anoniem zei

Tsja, héél politiek correct inderdaad. Ze blijven je iets aansmeren, het zijn immers schoonheidsspecialistes :). Ik lees trouwens net op de site van Proefdiervrij dat "Vanaf 2013 zal alle cosmetica in de schappen proefdiervrij zijn". Een mailorder bedrijf zou dus nog een uitzondering kunnen zijn, maar Yves ROcher valt dus mee.

Ik ben trouwens niet tegen dierproeven bij medicijnen e.d., dat vind ik nog wel steeds heel belangrijk

cinnamon zei

Zulke bedrijven hebben altijd wel een tekst in de kast liggen om zich goed te praten.
Jammer dat er niet meer mensen zijn die zich hiervoor bekommeren!
Chapo!!
Doe zo verder!

Papier Vernietigen Nederland zei

Ten eerste; erg knap van de geschreven brief naar Yves Rocher! Ten tweede, is het wel goed om te weten dat steeds meer bedrijven richting duurzaamheid keren, met name op het gebruik van papier recycling.

Ik geloof dat dit de eerste echte stappen zijn naar een bewustere omgang met papier en de natuur. Aangezien vele bedrijven nu steeds meer hun weg vinden in de digitale wereld, zullen er ook minder grondstoffen gebruikt worden voor reclame doeleinden, die uiteindelijk allemaal toch via de mail en nieuwsbrieven zal rouleren.