donderdag 16 augustus 2012

China

"Waarom naar en waar in China?" was de vraag die ik vaak kreeg de afgelopen maanden.
Ik begin met 'waar' en heb dankbaar gebruik gemaakt van het voorwerk van man en het schema hier en daar wat aangepast en van aantekeningen en commentaar voorzien:

Klik hier om ons chronologisch reisschema te lezen met grotere kaart.

En vervolgens 'waarom'. Waarom wil een zuinig en duurzaam levende minima al haar spaargeld uitgeven in een maand tijd en daar ook nog eens het milieu mee schaden door meer dan 9000 km met het vliegtuig te reizen? Helemaal niet 'groen' zo'n reis. Ik ga het niet goedpraten maar wel proberen uit te leggen. Ik geef geen bal om dure materiële zaken maar op reis gaan is mijn grootste liefhebberij en ook mijn grootste zonde gezien mijn levensstijl. Ik wordt er niet eens heel gelukkig van maar wel heel 'wakker'. Op reis lijkt het wel of al mijn zintuigen zich wagenwijd openen en ben ik helemaal in het hier en nu. Noem het decadent of escapisme, voor mij voelt het als 150% leven en met zo'n ervaring kan ik weer heel lang geïnspireerd het dagelijkse leven aan. Ik heb zeeën van gedachten, beelden, smaken en ervaringen in me opgeslagen. Niet alleen de mooie dingen maar ook de lelijke en frustraties die ik tegenkom voeden me om alles weer met frisse blik te zien.

Kan dat niet dichterbij dan? Ja, ook, vaak, maar Azië trekt. Alles is er anders en fascinerend.
Man en ik begonnen onze relatie tijdens het filmfestival Rotterdam waar we toen voornamelijk Aziatische films zagen en droomden van een (werk-) reis naar Japan. Japan bleek financieel niet haalbaar dus gingen we tien jaar geleden naar Vietnam. Dat was geen werk- maar groepsreis en beviel slecht. We wilden graag een keer terug naar Azië zonder groep, liefst naar China. Ook zoon was intussen geboren, gegroeid en geboeid geraakt door China. Dus toen we begin dit jaar een verre reis overwogen stemden we alledrie voor China. Door de crisis dachten we juist nu te moeten gaan omdat het er anders wel eens nooit meer (of heeel lang niet) van zou komen. En zo zetten wij voor een keer ons spaarzame verstand opzij en gingen op reis. We zagen tempels, paleizen, oude en nieuwe steden, ellenlange ruime straten en donkere nauwe steegjes, bergen groenten en ander voedsel op markten, bergen afval, bergen souvenirs, echte bergen om op te klimmen en de grote muur kronkelend als een rivier door de bergen, rivieren klein en helder, rivieren kilometers breed in rood en vuilgeel, buitenwijken waar geen eind aan komt, honderden kilometers monocultuur, rijst, rijst, rijst, maïs, maïs, maïs en graan, graan, graan, en dan ineens weer wat theeplantages afgewisseld met allerhande andere gewassen in lieflijker landschappen. Rechte strepen vanuit de lucht zijn rechte wegen door het landschap, honderden kilometers lang. Wegen zonder einde lijken het. Waar waren de dieren die er massaal worden gegeten? Weggestopt in grote schuren? geen buitenlopende varkens en koeien te bekennen. Wel sprinkhanen, vlinders, cicaden, ratten, apen, panda's en een kameel zagen we. En dan de mensen, in één van de vele steden wonen net zoveel chinezen als in heel Nederland. Ook in China was het zomer en ook in China hebben veel mensen het tegenwoordig goed genoeg om op vakantie te kunnen. De toeristenindustrie bloeit. Bijna overal was het afgeladen vol. Je kijkt je ogen uit en de chinezen naar jou. Na zo'n reis sta je misschien wel met meer chinezen op de foto dan met je eigen familie tijdens je hele leven. En die chinezen zijn zelf ook hartstikke fotogeniek. Vooral meisjes op zondag ;-) Wordt vervolgd per onderwerp.

2 opmerkingen:

merula zei

weer een bijzondere ervaring rijker, die zijn onbetaalbaar toch! Fijn dat jullie het zo gaaf gehad hebben. Ik denk ook nog zo vaak terug aan onze reis naar China.

Jolanda zei

Wat geweldig!