dinsdag 28 augustus 2012

zhai cai

Af en toe lukte het om in China een vegetarische restaurants te vinden. Eenmaal werden we door een boeddhistische monnik tot aan de deur gebracht van een onvindbaar restaurant. Onvindbaar omdat het stroomde van de regen en we dachten dat we in het tempelcomplex moesten zoeken. Het was het zoeken waard. Vegetarisch Restaurant Lotus op de tweede verdieping in de buurt van de Wenshu Tempel in Chengdu serveert traditionele Chinees Boeddhistisch gerechten en die zijn vurukkuluk.
齋菜 (zhai cai) is de kookkunst van namaakvleesgerechten. Zoon proefde de chinees gekruide droge worst (die enigszins aan chorizo deed denken) en concludeerde dat als worst zonder vlees zo kan smaken dat hij dan ook liever vegetariër wilde worden. Dat was hij al zoveel mogelijk maar er zelf voor kiezen is natuurlijk veel leuker. We aten er ook nog gehaktballetjes, gestoofde courgette, groenterijst, dumplings en drie toetjes waarvan één zoet-hartige yin yang soep.

Later vonden nog een paar maal vegetarische restaurants. Meestal niet zo goed als in Chengdu tot we weer terugkwamen in Beijing en aten tegenover de tempel van Confucius. Ik ben nu van alles aan het opzoeken over zhai cai en wil leren zelf seitan te maken, de basis voor al die heerlijke mock-meat gerechten. Tot die tijd gebruik ik blikjes uit de chinese toko. De 'mock pork' heb ik inmiddels gewokt met snijbiet, paprika, knoflook en zoete ketjap en is goedgekeurd door man en zoon.

1 opmerking:

mathilde zei

ohhhh, wat prachtig en vast ook heel lekker. Toen wij 100 jaar gelden in china waren kon ik gewoon niet wachten tot het middag werd; dan kon ik weer eten!!! alles wat ik proefde was lekker, zelfs de meest rare glibbergerechtjes. Alleen het chinese ontbijt vond ik niet zo lekker; zwarte eieren, rijstepap, gefermenteerde groenten en een soort soepstengels.....