dinsdag 8 juni 2010

kiezen

Eigenlijk is het helemaal niet zo moeilijk om bewust en groen te leven.
Het is gewoon een kwestie van kiezen en doen. Omdat ik altijd veel kritiek en vragen op mijn levenswijze heb gekregen ben ik het gaan vast leggen in deze blog. Om te laten zien dat het inspirerend en leuk is om je bij veel dagelijkse zaken af te vragen of het zo moet of dat het ook anders kan.
Ik ben al een hele poos vegetarisch, ik scheid mijn afval, ik koop geen cosmetica die op dieren getest is, neem zoveel mogelijk de fiets en het ov, koop wanneer ik het kan betalen zoveel mogelijk biologische producten, doe overal in huis de lampen uit waar we niet zijn, bankier bij de ASNbank, zet alle apparaten 'echt' uit als we ze niet gebruiken, gebruik nooit de ingebouwde wasdroger in de wasmachine, zet de verwarming overdag in de winter op 18,5 °C en alleen 's avonds een graadje hoger en we hebben geen waterverslindend bad meer.
"Wat is hier nou leuk aan?" zult u/je misschien denken. Het leuke zit in het bedenken van de dingen die hieruit ontstaan. Als je je afval beter bekijkt i.p.v. automatisch weggooit zitten er fascinerende vormen en beeldmogelijkheden in waaruit de 'wegwerpbeelden' ontstaan die zoon en ik maken voordat we de boel weer scheiden en echt weggooien. Het is inspirerend om te koken met seizoensproducten en met wat je in de natuur vindt. En het slaapt een stuk beter als je je bedenkt dat je je spaargeld niet op een bank hebt staan die in milieuvervuilende en van kinderarbeid gebruikmakende bedrijven investeert. Het geeft plezier en voldoening om een heel klein beetje mee te dragen aan een gezonder leven voor mezelf en mijn omgeving.

En hopelijk gaat de politiek ook inzien dat het leven niet alleen om economie draait. Morgen mogen we kiezen hoe het verder gaat met Nederland. Op tv en radio heb ik voornamelijk standpunten over de economie gehoord en buitelen de lijsttrekkers over elkaar heen bij wie je in de nabije toekomst nog het meest te spenderen hebt. Geld, geld en nog eens geld. Ik kies toch maar liever voor natuur en een diervriendelijk milieu. Volgens Greenpeace zijn we het beste af bij Groenlinks maar ik ga toch maar weer voor de Partij voor de Dieren. Als wezens die niet kunnen meebeslissen over hun welzijn het beter krijgen dan komt het met ons ook wel goed. Dan maar wat minder op vakantie. Wat wonderbaar toch ieder jaar weer lukt van ons minimuminkomen, het wordt alleen wel kamperen dit keer.

Geen opmerkingen: