woensdag 11 mei 2011

songfestival

Gisteren zag ik op de aftiteling dat het Songfestival dit jaar wordt aangeboden door Swarzkopf haarproducten. Eigenlijk is het zoiezo al belachelijk dat dit programma nog steeds door de publieke omroep wordt uitgezonden maar deze toevoeging maakt het helemaal een commercieel feestje.
En heel erg wrang dat het 'feest' dat de homo-emancipatie en acceptatie in Europa bespoedigt wordt aangeboden door een merk wat zoveel dierenleed veroorzaakt.

Alweer zo'n 15 jaar geleden kon je je 'gratis' laten knippen door een topkapper tijdens een kunstfestival in de Witte de Withstraat in Rotterdam.
Je moest wel tegelijk kijken naar een video die was opgenomen in een van de laboratoria van Swarzkopf waar allerlei haarverzorgingsproducten op dieren werden getest. Ik hoorde alleen het geluid want ik wou geen nieuw kapsel en dat was al 'horror' genoeg.
Het was een project van een kunstenaar uit Oostenrijk als ik me het goed herinner, en ondanks dat ik er al van overtuigd was geen producten te willen gebruiken die op dieren getest zijn heb ik ze vanaf toen vrijwel zeker nooit meer gekocht.

Er wordt nog steeds heel veel op dieren getest.
Er wordt bijvoorbeeld iets in de ogen van een hond, kat of een ander dier gespoten, niet 1 x maar bijvoorbeeld 3x of 5x. Die dieren lijden hier enorm onder. De meeste gaan hier ook aan dood. De dieren die nog niet zijn dood gegaan aan een proef zitten in te kleine hokken met te veel andere dieren. Per jaar worden meer dan 1 miljoen proefdieren gefokt. Dat is meer dan gebruikt wordt. Het overschot wordt in gevangenschap gehouden of gedood. 
Proefdieren worden gebruikt voor verschillende testen. De meeste testen worden gedaan voor cosmetica, medicijnen en inentingen, maar ook giftigheid- en wetenschapsonderzoeken. Meestal wordt het dier hierbij vergiftigd. Onderzoekers kijken bij zo’n proef voor de effecten die dit op het dier hebben. Proefdieren worden dus gebruikt om te testen of make-up/parfum schadelijk is voor de mensen. De meeste dieren gaan dood, of worden erg ziek. Per jaar sterven er in de hele wereld meer dan 900.000 proefdieren.

In mijn naïviteit ging ik ervan uit dat dit verhaal algemeen bekend was, in ieder geval onder mijn bekenden. Maar tijdens een overigens gezellig uitje met vrienden oogste ik verbazing met mijn opmerking over welke zonnebrandcremes je wel of niet zonder zorgen over deze dieren kunt smeren.

Voor iedereen die geen dierproef-cosmetica en verzorgingsproducten meer wil gebruiken, raadpleeg: http://www.proefdiervrij.nl/cosmeticagids !

Geen opmerkingen: