dinsdag 30 augustus 2011

antwoord op ongewenste post

Vandaag verstuurde ik deze email vanwege ongewenst drukwerk in de brievenbus:

"Geachte Jane Morin,
Hoofd Consumentenrelaties van Yves Rocher Nederland.

Afgelopen zomer heb ik enkele cosmetica en verzorgingsproducten bij u gekocht via uw website. Dat heb ik gedaan na goed uw informatie over de ingrediënten te hebben gelezen en voor mij de heel erg belangrijke informatie dat u dierproefvrije en veel biologische producten aanbied. Ik probeer zo 'eerlijk' mogelijk te consumeren, wat inhoud dat ik probeer zoveel mogelijk rekening te houden met mensen, dieren en milieu in mijn aankopen.
Ik dacht dat ik bij uw bedrijf daarbij aan het goede adres te zijn.

Mijn teleurstelling was dan ook groot toen ik vanmorgen een enveloppe van u in de brievenbus vond waar maar liefst 7! verschillende foldertjes met allerhande extra aanbiedingen die niets met milieu-dier- of mensvriendelijkheid te maken lijken te hebben. Ten eerste heb ik al moeite met het papier voor de folders.
Normaal krijg ik die bijna niet vanwege de nee-nee-sticker op de brievenbus maar in dit geval kon ik er niet aan ontkomen omdat het een aan mij geadresseerde enveloppe betrof. Ten tweede gaan er meteen allerlei nare bellen bij me rinkelen als ik de inhoud zie waarmee u mij probeert te verleiden tot nieuwe aankopen.
Ik heb recht op een 'gratis' zilverkleurig designhorloge als dank voor mijn bestelling evenals een royale sjaal voor een zacht prijsje? Daar komt nog een verrassingscadeau twv €30,- bij en een geurset + tasje voor nog geen €4,-?
Waar zijn deze producten van gemaakt en vooral WAAR zijn deze producten gemaakt? Van milieuvriendelijke materialen? In een omgeving waar mensen menswaardig worden behandeld en betaald voor hun werk? Waarom krijg ik zo'n naar gevoel van deze aanbiedingen? Komt dat omdat ik er beter van uit kan gaan dat deze extra en 'gratis' producten inderdaad niet aan mijn wensen van consumeren voldoen?

De keer dat ik iets bij u heb besteld kon ik kiezen om een boom te laten planten ipv een gratis cadeau en heb daar met plezier gebruik van gemaakt. Dat gaf me het gevoel dat ik iets teruggaf voor de 'luxe' die ik mezelf cadeau deed. Op uw website communiceert u ziezo veel minder agressief en krijg ik weer gewoon het gevoel dat ik zelf mag kiezen wat ik koop en waarom. Ik vraag u daarom ook om mij geen onnodige papieren post meer te sturen.

Ook zou ik het heel erg op prijs stellen om nog beter geïnformeerd te worden over de herkomst van uw (bij)producten. Naast dat ik kan kiezen voor de meest milieuvriendelijke producten uit uw assortiment wil ik ook graag weten waar het materiaal van de verpakkingen vandaan komen en hoe de werkomstandigheden zijn van de mensen die alles maken, dus ook van de extra producten.
Rest mij nog om u te complimenteren over uw boomplantaktie voor de planeet en dat alle(?) producten dierproefvrij zijn.
Met uw invloed op consumenten als groot bedrijf kunt er misschien voor zorgen dat we nog een beetje meer gaan letten op onze planeet en de mensen en dieren die erop wonen.

Alvast mijn dank voor het schrappen van mijn adres op de papieren postlijst.
Met vriendelijke groet,
MN"

10 opmerkingen:

Anoniem zei

Prima brief!!!

Anoniem zei

Goed gedaan en ik denk dat het zeker helpt. Vooral als je het ook twittered etc. Ik doe het zelf ook en heb bijvoorbeeld verizon (ik woon in de US) totaal weten te overtuigen geen post aan mij te sturen. En dat is niet gemakkelijk hier.

Anoniem zei

Goed van jou!

Anoniem zei

Wat goed van je, hoop dat ze de moeite nemen om het te lezen.

mathilde zei

hahaha, ik hoop van harte dat ze er iets van leren, maar ik ben bang dat het verdienen van zoveel mogelijk geld belangrijker is dan de werk- en leefomstandigheden van de mensen (kinderen?) die hun 'gratis' zilverkleurig designhorloges en de royale sjaals maken.
maar toch, iemand moet het zeggen!

Jolanda zei

Ik ben zo benieuwd naar hun reactie terug. Plaats je die ook hier? Ik ben zo benieuwd of er ook "nette" bedrijven bestaan.

MN zei

Bedankt voor jullie reacties en zodra ik 'antwoord' krijg laat ik het weten.

Kniepertie zei

Goed van je! 'k ben heul benieuwd naar de reactie. Ik kocht ook vaak bij YR maar begon me ook te ergeren aan al die 'cadeautjes' en zgn. acties.
Groet

Jolanda zei

Helemaal mee eens!
Ik ben zeer benieuwd naar de reactie.

(psst, ik heb een nieuw blogadres: indelappenmand.blogspot.com)

Unknown zei

Goed zeg zo'n brief. Helemaal 2012 vind ik. Ook benieuwd naar hun reactie.