vrijdag 3 februari 2012

vegan cakejes

Terwijl ik nadacht over hoe ik de warmetrui-jurk verder wil hebben kreeg ik erge trek in bananencakejes en herinnerde me een bericht over vegan cakejes van de Groene Meisjes. Ik had geen naturel sojamelk meer in huis maar wel chocosojamelk dus paste ik het recept wat aan aan wat er nog in huis was.

Prak een (ontdooide!) banaan met 150 ml chocosojamelk en 100g bruine basterdsuiker door elkaar en roer daar zo'n 65 g geraspte kokos en 75 ml zonnebloemolie door. Vervolgens 225 g volkorenmeel en een half zakje bakpoeder toevoegen tot een dik maar nog hanteerbaar beslag. Verdeel dit over 10 à 12 cakevormpjes en bak 20 minuten in de oven op 180°C.
(tip voor Matilde: als het deeg niet het vormpje in wil via kom, lepel, of keukenkastje, gebruik gewoon je vingers. Kun je meteen even voorproeven. Ook een goed idee voor kinderen. Van beslag zonder ei kun je niet ziek worden als je niet de hele kom leegsnoept tenminste.)

Yes, ze zijn gerezen, dat lukte me nog niet eerder zo goed zonder ei.
En het resultaat is zojuist goedgekeurd  door de vereniging van GroeneVrouwenMannen.

7 opmerkingen:

Elma zei

Lekker! Ik ben een grote fan van vegan eten, maar helaas lukt het me niet zo vaak. Dankjewel voor de recept :-)

mathilde zei

hahaha, tips voor Mathilde,
taarten zonder ei zijn voor ons zowiezo beter, laatst droop er een bij het taartenbakken over de keukenkast op de grond

jellinacreations zei

De cakejes zien er erg smakelijk uit, dit in tegenstelling tot de bananen...gelukkig is dat alleen maar uiterlijke schijn! Fijn weekend.

Roelien zei

Ziet er jammie uit!

mathilde zei

wat zijn de groene meisjes trouwens leuk

Roos zei

Hmm, ziet er lekker uit zeg!

maarnietvangrijs zei

Oh daar krijg ik spontaan trek van!! Manlief heeft vandaag de keuken opgeruimd, dus eigenlijk houdt niks me meer tegen morgen..... wie weet!