zaterdag 22 december 2012

erwtensoep met een oosters vleugje

Afgelopen week baalde ik zo dat er op de kerstmarkt van zoon's school geen vegetarische (erwten)soep was dat ik het vandaag zelf maar maakte en hij (want erwtensoep is best mannelijk vind ik) was zo overheerlijk dat ik hierbij maar meteen even het recept noteer.
Was 500 g spliterwten in een zeef en laat even uitlekken. Fruit ondertussen twee grofgesneden uien en twee geplette knoflooktenen in een braadpan in oosterse roerbakolie (=sesam/gember/zonnebloemolie).
Doe de erwten erbij samen met twee kruidenbouillonblokjes en 1,5 liter kokend water. (Ik kook water altijd voor in de waterkoker om gas te besparen) Laat 20 minuten koken en voeg een halve knolselderij en een flinke winterwortel in blokjes toe en kook nog 20 minuten. Maal er wat korianderkorrels bij. De laatste 3 minuten nog een flinke lenteui in ringetjes erbij en even laten staan na het koken. Pureer met de staafmixer en voeg evt nog plakjes vegetarische rookworst of gerookte tofu toe.

Geen opmerkingen: