donderdag 24 februari 2011

Huurdersdilemma

Afgelopen week was er een item op tv over de nieuwe puntentelling woningwaardering waardoor energiezuinige woningen sterk in huur zullen stijgen en energie-onzuinige woningen vast niet in huur zullen dalen. Daarover zag ik een twitterbericht van een politicus die beweerde dat daardoor de 'woonlasten' niet stijgen omdat de energierekening omlaag gaat. Dit heb ik eerder gehoord. Een vriendin werkende als manager van een woningbouwcorporatie beweerde dit ook al eens en snapt niet waar die huurders over zeuren dat ze 'wat' meer huur gaan betalen want de energierekening wordt toch minder.

Dat klinkt bijna waar, maar als huurder weet ik dat het niet zo is. In zo'n 10 jaar tijd is  mijn huur gestegen van 285 Gulden (ca €130!) naar €525. Dat is een stijging van ca. 400%. Mijn energierekening is in diezelfde tijd van 110 Gulden (ca €50!) naar €115 per maand gegaan. Een stijging van ca 230% en dan heb ik niet eens gekozen voor de goedkoopste stroom maar neem 'groene' stroom af.

Nu waren wij na jaren en jaren wonen in oude koude huizen en extreem gehorige nieuwbouw (Is niet opgenomen in puntentelling!) weer terug in een oud koud huis wel eens toe aan wat comfort en zoon aan een nieuwe kamer dus isoleerde man eigenhandig de zolder van ons oude niet geïsoleerde huurhuis.
(Daarover blogde ik eerder afgelopen herfst, zie: metamorfose.)
Daar zitten zoveel arbeidsuren in dat dat in kosten niet is uit te drukken maar de woningbouwcorporatie betaalde de helft van de materiaalkosten na goedkeuring van de uitgevoerde werkzaamheden. Dat betekent dat de woningverbetering door de corporatie is overgenomen. De nieuwe puntentelling zou nu dus wel eens tot gevolg kunnen hebben dat onze huur omhoog gaat en we gestraft worden voor de verduurzaming van ons huis.
Daarover twitterde ik mijn zorg en ontving er twee reacties op.
1. Deze regeling treft geen zittende huurders, huur gaat pas omhoog bij verhuizing.
 (leuk voor de volgende bewoners die onze inspanningen gaan belonen aan de corporatie!)
2.Als je zelf de woning geïsoleerd hebt telt die voorziening niet mee, tenzij de corporatie hem heeft overgenomen. (En dat is dus het geval.)
Ik maak me dus nu nog steeds zorgen en heb het gevoel in een land te leven waar initiatief en zelf iets gaan doen aan het klimaatprobleem alleen is weggelegd voor woningbezitters en de goede (beter dan het onze in ieder geval) inkomens.

En we hadden zo graag nog een comfortabele nieuwe badkamer willen maken met een waterbesparende douche en verwarming terplekke zodat je niet van de kou in de badkamer veel te lang onder de douche blijft staan om maar warm te blijven. Dat wordt dus nog jaren en jaren kleumen in een aanbouwhok dat zich nauwelijks badkamer mag noemen. Er past niet eens een bad in of je zou de wasmachine buiten moeten zetten. De woningbouwcorporatie gaat vanaf komend jaar ook in onze buurt aan de slag met dubbelglas en andere verbeteringen. Dat was een veelbelovend plan maar nu ben ik bang dat die verbeteringen een huis met een huur gaat opleveren waarvoor we een heel veel beter inkomen moeten gaan krijgen.

Beste beleidsmakers van Nederland,
1.Waarom wordt initiatief tot verbetering en inachtneming van milieu- en klimaatproblematiek voor de één toegejuicht en de ander bestraft?
 (Woningbezitters kunnen gebruik maken van allerlei interessante subsidies en belastingmaat-regelingen om hun huis te verduurzamen.)
2. Mag mijn huur weer omlaag naar een aanvaardbaar bedrag zodat ik zelf kan kiezen of ik meer wil/kan betalen voor meer comfort of gewoon drie dikke truien over elkaar trek als ik het niet kan betalen?
3. Kunt u mij een baan geven als ervaringsdeskundige op het gebied van rondkomen onder het minimum en daarbij de duurzaamheid niet te verwaarlozen?

Geen opmerkingen: