vrijdag 7 mei 2010

brandnetels en ecohuizen

Afgelopen woensdag was het bevrijdingsdag en dan gaan we meestal naar Wageningen de bevrijdingsfestiviteiten aanschouwen en meevieren. De auto kon alleen nog helemaal aan de rand van Wageningen midden in het bos geparkeerd naast de achteringang van het Arboretum waar de brandnetels weelderig in bossen stonden klaar voor de pluk. Maar eerst de stad in. We vielen middenin de pauze van de optredens helaas en het was koud dus zus, man van zus en ik wandelden een stukje stad en dijk met geweldig uitzicht over de uiterwaarden om warm te blijven. Op de plek waar ik vroeger zwemles heb gehad wordt nu een geheel nieuwe woonwijk gebouwd en vlak daarnaast staan zo te zien alweer een poosje enkele ecowoningen met groene daken. Het zag er erg interessant uit en ik zou wel in zo'n huis willen wonen. Er staat ook een uitleg bij over hoe de vloeren, isolatie en dakbedekking gebruikt zijn. Het project heet Agrodome en er is een ruimte te huur voor workshops ed.
http://www.agrodome.nl/

Op de terugweg flink wat brandnetels geplukt , ik had gelukkig mijn handschoenen bij me want het was koud, en er de dag daarna soep van gemaakt met rode biet. Die was erg lekker, dus hierbij het recept en nog een tip wat ik niet gedaan heb dus gisteren kon ik niet meer typen met mijn pijnlijke vingers (man was nog bang dat de plukplek een hondenuit-laatplek was dus de netels extra goed gewassen): Haal de bladeren van de steeltjes voor het wassen met handschoenen aan, of gebruik keukenhandschoenen.

Nodig als voorgerecht/lunchgerecht voor 3 a 4 personen: flinke bos brandnetels, twee tenen knoflook, wat gemalen koriander, olijfolie, twee rode bieten, twee aardappels, lekkere kruidenbouilontablet (ik had een italiaanse kruidentablet) en ca 8 dl kokend water.

Schil en snijd de bieten en aardappels in blokjes en kook 15 minuten met de bouillontablet, Snijd de brandnetelblaadjes klein en bak in een grote koekenpan in olijfolie met de fijngestampte knoflook en gemalen koriander. Voeg toe aan de soep en laat nog 5 minuten koken. Pureer met de staafmixer. Als de soep te dik is kan er nog wat water of thee bij. Lekker met olijvenciabatta

Meer lekkers en uitleg over waarom het goed is voor het milieu om je eigen brandnetels te plukken vond ik hier: http://www.nrcnext.nl/koken/2009/05/26/groene-revolutie

Geen opmerkingen: