..... de film Ωceans van Jaques Perrin.
Niet alleen de schoonheid van de zee maar ook de ongerustheid over vervuiling en klimaatveranderingen krijg je in een paar doeltreffende beelden voorgeschoteld. Om de boodschap kracht bij te zetten werd er volgens mij wel een winkelkarretje geënsceneerd. De zeeleeuw zwemt er prachtig omheen. Sommigen vinden dat dat niet mag, de werkelijkheid manipuleren. Ik denk dat in iedere film en nieuwsitem gemanipuleerd wordt, daar is het namelijk het medium bij uitstek voor. Zo zet je een boodschap beeldend kracht bij.
vrijdag 3 juni 2011
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
9 opmerkingen:
Ik ken de film niet, maar ik zal er naar uitkijken.
En de media manipuleert volop, volgens mij is de maatschappij een heel stuk veiliger dan een 40-tal jaren geleden, maar door de nadruk op alle geweld, ongelukken en misdrijven, dat verkoopt en trekt kijkers, hebben we de indruk dat het ook in NL Wild Westen is.
TSja, wat doe je eraan?
Mooi plaatje van de film, ik ken hem niet, maar ik ga zeker een keer kijken. ✗✗✗ Essie
hoe droevig ook, het beeld is wel grappig
Soms zeggen beeld net iets meer.
Mensen zijn veel gevoeliger voor beeld dan voor woorden, dit blijft wel hangen denk ik!
Gemanipuleerd of niet, het levert (wellicht onbedoeld) een mooi beeld op!
Ik ken de film niet, maar heb onlangs wel de kracht van beeld ervaren. Ik was al lang bezig met de vleesconsumptie in ons gezin danig te beperken, en zag onlangs een heel confronterende uitzending hierover op tv laat. Sindsdien heb ik het elke dag steeds moeilijker om vlees gekauwd en doorgeslikt te krijgen en deze week hebben we ineens 5 dagen 'vleesloos' op het menu. Het leek ineens allemaal heel evident voor me... Krachtige boodschap dus.
bij mij brengt het eigenlijk een omgekeerde gedachte teweeg. Al dat gemanipuleer maakt het allemaal niet geloofwaardiger. ( ken de film overigens niet) Maar wees gerust ik probeer met kleine dingen (afval scheiden, bewust autogebruik e.d) mijn steentje bij te dragen aan een ietsjepietsje beter mileu.
Wat een prachtig beeld is dit. Wel erg, van dat boodschappenkarretje. Maar inderdaad, zo wordt de boodschap wel duidelijk.
Een reactie posten