maandag 31 januari 2011

iffr verslag 1, warme breisels

Of er nog een echte filmrecensentencarrière voor me is weggelegd zou ik niet kunnen zeggen maar ik wil hier wel wat kwijt over de inspirerende beelden waarmee ik me heb volgezogen afgelopen weekend op het Filmfestival Rotterdam. Die komen uit de daar vertoonde films en bijhorende tentoonstellingen waaruit ik helaas een summiere keuze moest maken omdat R'dam niet meer onze woonplaats is en ik er dus niet anderhalve week dag in dag uit kan vertoeven. Maar de keuze was goed, zeer afwisselend en een paar van die films zijn goed te koppelen aan mijn eigen bedenksels en overpeinzingen.

Onze binnenkomer was Pyuupiru's Transformation, een intiem en integer portret over een transseksuele performancekunstenaar uit Japan. Je volgt het proces van zijn/haar geslachtsverandering en de creaties waarmee ze zichzelf aan de wereld toont. En die zijn wonderlijk. Er wordt gebreid, gestikt, gevouwen en en met allerhande materialen nieuwe lichaams- en gelaatsvormen gemaakt. Hoe vervreemdend die vormen ook lijken, ze worden met zoveel overtuiging en liefde gemaakt en gedragen dat deze persoon nergens raar of wereldvreemd is maar juist heel erg natuurlijk en dicht bij zichzelf en daarmee een grote inspiratie op het gebied van hoe je jezelf kunt zijn of worden. 'Doe wat je moet doen en ga ervoor met heel je hart' haal ik eruit als boodschap. De regisseur en hoofdpersoon waren beide aanwezig en de emotionele indruk die de film had gemaakt op het publiek zorgde voor een hoop geknuffel. De gebreide pakken die je ziet in de film zijn ook een leuke inspiratie voor warme truiendag op vrijdag 4 februari. De film staat zelfs op die dag op het festivalprogramma. Gaat dat zien!



ps: ik kwam ook nog een fraai gebreid hek tegen in R'dam. Wie zou dit gemaakt hebben?

Geen opmerkingen: