maandag 22 augustus 2011

alle wegen leiden naar .......

Negentien jaar geleden studeerde ik af aan de academie met een project dat balanceerde tussen mode, beeldende kunst en performance. The Living Tarot. Ik vertaalde de 22 karakterkaarten van de Tarot op 22 personen in kleding en beeld. Omdat het zo'n groot project werd trof ik meer dan een jaar voorbereidingen en plande het hele proces goed zodat er flink veel ruimte bleef voor improvisatie. Ik kan er nu nog steeds op terugkijken als mijn creatiefste jaar ooit. Vanwege toentertijd vooral budgettaire redenen maar ook als uitdaging oude dingen nieuw leven in te blazen gebruikte ik voornamelijk tweedehands materialen. Ik werd een ster in het vertalen van bv een gootsteenputje naar de gesp waarmee een hele outfit op zijn plaats bleef en legde hiermee de basis voor mijn verdere beeld en ontwerpdenken. Een onbeduidend 'detail' krijgt bijna altijd een hoofdrol in mijn werk. Tegelijkertijd leidde ik een team van 30 'man' want naast de 22 modellen hadden een filmmaker, twee fotograven, een visagiste en twee cateraars zich bij me gevoegd om de documentatie en eindexamenshows op rolletjes te laten verlopen. (Die documentatie is alleen nog steeds niet digitaal, wordt aan gewerkt!)

Toen het 'af' was hoorde ik voor het eerst over de Tarottuin van Niki de Saint Phalle, il Giardino di Tarocchi. In de heuvels van (nog net) Toscane, vlakbij de Tireense kust bouwde kunstenares Niki de Saint Phalle aan haar levenswerk, een beeldentuin geïnspireerd op de beeldentuin van Bomarzo, Villa d'Este in Tivoli en Parque Guell van Gaudi in Barcelona. Dit deed ze tot haar dood in 2002 en het park ging open voor publiek in 1998. In 1992 was het evt. mogelijk om het op afspraak te bezoeken. Vanaf die tijd probeer ik te plannen er heen te gaan en dat kwam er dus al die negentien jaar niet van tot afgelopen zomer en het was de moeite van het wachten waard.
Mijn pols was ver genoeg genezen om op vakantie te kunnen en zo toog ik met man en zoon naar Rome. De Tarottuin is daarvandaan goed te bereiken en een prachtig kleurcontrast met alle oude Romeinse hoogtepunten die we natuurlijk ook uitgebreid bekeken hebben. Het was warm, prachtig, indrukwekkend, hectisch en ook heel verfrissend vanwege de honderden fonteinen die we zagen en en een duikje hier en daar in de zee en meertjes rondom Rome.
En lekker, veel pizza's, pasta's, risotto's, ijsjes en cappuccino's.




3 opmerkingen:

Anoniem zei

Ben dol op het werk van Nikki en haar man Jean. Zo speels en sprookjesachtig.

maarnietvangrijs zei

Oh wat gaaf! Zou inderdaad voor onze meiden ook erg leuk zijn, maar ja, het is wel iets verder weg dan de Kunsthal.... ;-) Klinkt trouwens als een geweldige vakantie van jullie! En je project van 'vroeger' klinkt ook heel interessant. Ik heb nu eigenlijk pas goed je sites met je werk bekeken, goed zeg!

Anoniem zei

Villa d'Este in Tivoli, daar ben ik geweest, hééél lang geleden. Deze foto's doen me er weer naar terugverlangen.
Het werk van Niki de Saint Phalle ziet er prachtig uit.