maandag 21 februari 2011

Groen is hot, maar nog niet hot genoeg

T-shirt van Proefdiervrij.nl
Klik hier voor dierproefvrije
cosmetica en verzorgingsproducten
Afgelopen weekend kocht ik de 'nieuwe' groene glossy, Green2, Het winternummer, ligt al maanden in de winkel maar dat was mij ontgaan dus voor mij nieuw. Ik kon het jammer genoeg niet doorbladeren en dan koop ik meestal geen bladen maar deze  zat ingepakt in een composteerbaar cellofaan en dat vond ik zo veelbelovend dat ik overstag ging. De teleurstelling was dan ook groot dat bij het openmaken twee zakjes Nescafe greenblend zonder EKO-keurmerk op de grond vielen en op de openingspagina een advertentie stond van Swartzkopf haarverf, één van de fabrikanten die enorm veel dierenleed veroorzaken met dierproeven en ons tot voor kort van de grootste rotzooi aan chemicaliën voorzag. Vervolgens advertenties van gigantische grote televisies, auto's, rolexhorloges en dan waarschijnlijk de 'oppersponsor of financier' van dit blad, modemerk McGregor die als enige geloofwaardig uit de bus komt met de keurmerken Fair2Wear en Organic Exchange. Mwah, meteen al gedeeltelijk teleurgesteld. Verder staan er redelijk wat interessante weetjes en artikelen in maar valt meteen weer op dat enkele redactiemedewerkers erg veel en lang douchen, met of zonder waterbestendige bloquenotes waarvan ook niet vermeld wordt uit welke duurzame elementen deze bestaan. Met het Culinair Dossier raak ik weer gedeeltelijk positief, maar op dat gebied is er niet veel eer te behalen aan onderscheiding want die weg maken vele bewuste koks al voor ons vrij. Waar blijft de omslag voor schoonheid, verzorging en mode!

Dus, geachte makers van Green2,
Groen is Hot maar alleen maar het woord Groen is niet genoeg. Wij groene zielen willen een duurzaam leven nu voor altijd en eeuwig uit de geitenwollensokkenhoek hebben en ons als de 'levensstandaard' gepresenteerd en voorgeschoteld krijgen.
Verblijd ons in volgende edities met merken, producten en artikelen die de Echt Dier- en mensvriendelijk zijn en Echte Duurzaamheid promoten en ook Echt EKO (of internationaal Bio)-keurmerk waardig zijn en wie weet gaan dan de (nog)niet duurzame en (nog)niet bewuste merken/producenten Echt overstag omdat ze ook genoemd willen worden en aandacht krijgen.

ps: bedenk me net dat mooie knuffels van geitewollensokken heel eco-chique zouden kunnen worden als je ze bv bij de Bijenkorf zou verkopen. ;-) Wie gaat ze maken? Ik kan zelf (nog) niet breien.

Geen opmerkingen: