donderdag 9 juni 2011

kiemen

Om er zeker van te zijn niet besmet te worden met rare darmbacteriën op kiemen kun je ze zelf kweken in een grote pot of een speciaal kiemkweekbakje. Laat ik die nou net hebben gekregen als beterschapscadeautje en net voor de uitbraak van het ehec-mediaspectakel om de groente schuldig te maken als bron. 'Ooit wel eens gehoord van groente met darmen?' las ik op twitter. Ja hoe komt een gevaarlijke darmbacterie op groente? Dierlijke mest. En dat heb je helemaal niet nodig als je zelf aan de slag gaat met kiemen. (Voor wie niet weet wat dat zijn, zoals onze staatssecretaris van landbouw Bleeker: http://www.kiemgroenten.nl) Ik vond een site met een handige gebruiksaanwijzing voor het kweken in zo'n bakje: http://www.groen.net.
En omdat ik nu niet zelf kan koken een link naar een geweldige eetblog uit Kopenhagen met prachtige foto's en een recept waar kiemen in gaan: http://www.greenkitchenstories.com/mango-mint-marinated-zucchini-spaghetti/

3 opmerkingen:

Anoniem zei

Heel toevallig zit ik net een cracker te eten met zelfgekweekte kiemen er op. Ik kweek ze al jaren zelf, er is geen kunst aan. Gewoon in een glazen pot. Ook taugé e.d kweek ik zelf. Het is mij ook een raadsel hoe darmbacteriën op kiemen terecht komen. Iemand met vieze handen aan de kiemen gezeten? Want mest heb je inderdaad niet nodig bij het kweken. Alleen water.
Maar als dat water besmet is...Gelukkig ben ik niet afhankelelijk van de grootgrutter en als ik er ziek van word heb ik zelf iets fout gedaan.

Anoniem zei

Het gesprek van de dag, de EHEC. Ook bij de oude huisarts waar ik regelmatig poets. "Goed je handen wassen, voordat je gaat eten", dat vindt ze nog het beste advies.

En zelf kiemen kweken, dat doen mijn Middelste Meidje

Jolanda zei

Helder, duidelijk en neemt een hoop onzekerheid weg.

Dank je wel.