woensdag 14 september 2011

schorpioen?

Zus en ik hebben het wandelen weer opgepakt en liepen gisteren in wind en zon door appelgaarden en over dijkjes tussen Ingen en Kesteren. Mijn conditie begint zich weer flink te verbeteren zo'n vier maanden na mijn polsoperatie en dit keer was ik niet meer uitgeput na elf à twaalf kilometer lopen. Dat kan dus weer snel meer worden. Op een autovrij dijkje kwamen we een bijzonder insect tegen die we nog niet kende. Een lange zwarte tor, die een beetje deed denken aan een hele grote oorworm, stak over en toen wij het wilden stoppen ging ineens het achterlijf de lucht in. Een Nederlandse schorpioen? (en toen staakte mijn camera helaas)
Weer thuis opgezocht in de insecten-encyclopedie waar het een stinkende kortschildkever bleek te zijn. Meteen zus nog even gebeld wat het was: zie wikipedia.

5 opmerkingen:

Anoniem zei

Leuke ontmoeting; leerzaam!

Anoniem zei

Zo, dat is een stoere jongen! Of zag je een legbuis --> Stoere Meid :) (ik heb de wiki erop nageslagen, kende hem/haar niet)

Jolanda zei

Geweldig en leerzaam! Deze kende ik ook niet.

Vlijtig Liesje zei

Een flinke afstand zeg, 12 kilometer! Lijkt me gezellig zo met je zus.

Unknown zei

Ik kreeg als natuureducatie.com ooit een mail over dit beest, inderdaad met de vraag of het een schorpioen was. En ik was het enge beest zelf ook eens tegengekomen toen ik voor een activiteit pissebedden en duizendpoten aan het zoeken was. Wel even schrikken hoor.