vrijdag 18 mei 2012

brandnetel-avocado-muffins

Ik was in het bos en had gelukkig nog handschoenen in mijn jaszakken zitten dus plukte ik de toppen van de brandnetels en bedacht terplekke dat ik nog nooit eerder brandnetelmuffins had gegeten. Daar is nu verandering in gekomen en na geproefd te hebben mogen ze gedeeld ;-)
Er lag ook nog een avocado te wachten op verwerking dus die is meteen meegenomen in het recept.
Was ca. twee handenvol brandneteltoppen en hak ze fijn. (met handschoenen!) Maak nog fijner met de staafmixer gemengd met stukjes van een zachte avocado, klein scheutje citroensap, 100 ml zonnebloemolie, 1/2 blok feta in stukjes (of knoflook als je het helemaal plantaardig wil), 1 tl sumak, gemalen zeezout en 100 ml (soya)melk. Roer hierdoor 300 à 350 g zelfrijzend bakmeel en 1/2 zakje bakpoeder, vul 12 muffinvormpjes en bak 30 minuten in de oven op 170°C.
Eet ze ipv chips, bij de lunch of als voorgerecht samen met bijvoorbeeld zelf-semigedroogde tomaatjes uit de oven. Die maak je zo; Halveer kers(pomodori)tomaatjes en leg ze op een bakplaat bekleed met bakpapier. versgemalen peper en zout en gedroogde oregano erover plus wat olijf- of kruidenolie. Laat ca. 45 minuten drogen/bakken in de oven op 130°C.

2 opmerkingen:

merula zei

ooooo! dit ga ik zeker eens proberen! Ik ben dol op avocado enne brandnetels dat vind ik ook wel een heel avontuur! Ik moet wel even opzoeken wat sumak is....
Gedroogde tomaatjes zijn altijd lekkerrrrr.

MN zei

Nog even een kleine aanpassing ivm met een te 'lichte' brandnetelsmaak; maak er ruim drie handenvol brandneteltoppen van en bak even voor in de koekenpan met een beetje knoflook. Meer brandnetelsmaak verzekerd!