donderdag 2 april 2015

paasschuim

Een week geleden las ik de enorm enthousiaste blog van de Groene Meisjes over Meringues zonder ei. Een veganist uit de VS ontdekte de eiwitklopkracht van kikkererwtenpekel (het vocht waarin gekookte kikkererwten in pot of blik zit) en nu probeert vooral Amerika maar ook de rest van de wereld die geïnteresseerd is in plantaardig eten deze ontdekking uit met het maken van Meringues in al haar varianten en deelt bevindingen op de facebookpagina Vegan Meringue - Hits and Misses!

Mijn eerste poging leek een hit te worden. Ik klopte de kikkererwtenpekel van 1 blik netjes 5 minuten, voegde 130 g poedersuiker in delen toe en klopte nog eens 10 minuten.
Een wonder, Haagse bluf zonder ei. De oven voorverwarmd op 110 ℃, nog een beetje onhandig met de nieuwe spuitzak, maar ze leken voor het bakken toch prachtig te worden.
Na anderhalf uur in de oven voorzichtig gekeken, en nee het kwam niet door plotselinge koude lucht, het kwaad was al geschied. Foute temperatuur, teveel/te weinig suiker, op het verkeerde moment erdoorheen? Wie zal het zeggen.
Ik denk dat we de komende tijd veel kikkererwten zullen eten en de restantjes schuim zijn misschien goed te verwerken in een paastoetje.

4 opmerkingen:

Tuinatelier Herman en Vermeulen zei

Oeps, dat is niet de voor- en nafoto die je in gedachten had. Wel goed om te blijven experimenteren ..

Anoniem zei

;) Nailed it! Foto 1 ziet er inderdaad fantastisch uit. Ik heb ook van die experimenten, maar keep on going.

En ik heb hummus ontdekt de afgelopen maanden, dus ik raad je aan om naast de kikkererwten ook veel geroosterde paprika's te kopen (of te maken), sesamolie en sesamzaad, en dit samen met de erwten en knoflook en waaar je nog zin hebt, met een staafmixer tot een heerlijke smurrie te maken. FIjne Paasdagen toegewenst!
Groetjes, MArleen

MN zei

mmmmmmm, dat klinkt nog lekkerder dan de hummus uit de supermarkt. Bedankt voor de tip Marleen.

trudi @veggieleven zei

oei, dat is minder. better luck next time!
hier waren ze wel gelukt, maar dat kan ook een toevalstreffer geweest zijn ;-)
http://www.veggieleven.be/2015/eenvoudige-vegan-meringues/