vrijdag 5 november 2010

duurzaamheid

Gistermiddag deelgenomen aan Gelderse Ontmoeting 2010 - Samenwerken aan duurzaamheid in Arnhem, georganiseerd door IVN Gelderland. Afgevaardigden van allerhande organisaties op het gebied van natuur- en milieueducatie, bezoekerscentra, groene vrijwilligersorganisaties, provincie, gemeentes, waterschappen, regionale bureaus voor toerisme, recreatie- en horeca ondernemers, energieleveranciers, afvalverwerkers, maatschappelijke  organisaties en onderwijs waren vertegenwoordigd om met elkaar te praten over water, energie, recreatie, vervoer en afval. Onderweg had ik al wat inspiratie opgedaan, in de stationshal van Nijmegen hing een gigantische lamp van gebruikte plastic flessen die ik nog niet eerder had gezien. Waarschijnlijk hing het er speciaal voor mij want niemand schonk er verder aandacht aan. Ik kon er geen bordje met informatie bij ontdekken maar heb het vermoeden dat het iets met de Biennale van Gelderland van doen heeft.
Na vijf korte presentaties over de verschillende thema's werd er in groepjes gebrainstormd en gemindmapt en ik mocht meedenken over afval. Mijn groepje bestond uit een vertegenwoordiger van een milieubewust afvalbedrijf, een consulente NME, een directeur van een centrum Natuur en Milieu, een vrijwilligster van een educatieve tuin en ik zat er omdat ik mijn werkveld graag wil vergroten van kunst en vormgeving naar milieu-, natuur- en cultuur-educatie en projecten. 
We raakten maar niet uitgepraat over hoe je afval kunt besparen en hoe het bewustzijn hierover weer (want het schijnt vooral bij kinderen en jongeren veel minder te zijn dan een jaar of tien terug werd geconstateerd) kunt vergroten. Het was geweldig weer eens langdurig over (naar mijn mening) belangrijke zaken te praten en horen ipv al dat ge-bezuinig op zaken waar het niet zou moeten en aan het gevoel wat ik er aan overhield weet ik dat ik op de goede weg ben, want dit is het terrein wat ik wil betreden, ook professioneel. 
Thuisgekomen lag er leuke post op me te wachten; de Duurzame Waardekaart, zodat ik komend jaar met nog meer korting duurzamer kan consumeren.

Geen opmerkingen: