woensdag 28 december 2011

grand veggie dessert

Eerste kerstdag aten we gegratineerde hete bliksempuree (aardappel met appel), portobello's  met gorgonzola en salade van witlof, rucola, worteltjes, mandarijntjes en walnoot. De klapper, het dessert, brownies met stoofpeertjes en vanille-soya-ijs.
De stoofpeertjes kookten ruim een uur in sterke kruidenthee met een scheut port, drie flinke scheppen suiker en een kaneelstokje.
Het recept van de brownies komt uit Puur Plantaardig en ik heb het een ietsje aangepast.
Smelt 200 a 250g donkere chocolade (ik had nog mijn pure TonyChocelonely letter van 135g en een reep 85% dark van De Rit) in een pannetje of de magnetron. Voeg 80 ml zonnebloemolie, 150g donkere basterdsuiker (in het originele recept staat 250g, veel te zoet naar onze smaak, wij proeven liever chocola), 2 zakjes vanillesuiker, 1 rijpe peer (en evt 50g tofu) in stukjes en ca 80 ml soyamelk (vorige keer gebruikte ik rijstemelk ook erg lekker) en pureer alles met de staafmixer. Spatel hier 250g zelfrijzend bakmeel door. Daar deed ik nog een handje pompoenpitten bij. Bak dit 25 à 30 minuten in de oven op 170°C.
Het ijs kwam zo uit de winkel en is even wennen maar lekker.
Op de gorgonzola na een heel plantaardig kerstdineetje.
Ondertussen onderzochten de lego-astronauten planeet walnoot.

3 opmerkingen:

Jolanda zei

oh, wat heerlijk!

maarnietvangrijs zei

Oeh, het water loopt me in de mond..... en die gorgonzola lijkt me er perfect bij passen! :-)

Mathilde zei

wat klinkt dat heerlijk, fantastisch diner zeg. Wij eten zelf niet vegetarisch maar met de feestdagen, met al die overdaad, is het een verademing. Lieve groet van ons!