vrijdag 2 december 2011

ijs


We keken in Noord Amerika en Europa afgelopen weken massaal naar Frozen Planet, de nieuwe overweldigende natuurserie van de BBC. Wie de beelden wil zien met de begeleidende stem van David Attenbourough moet de uitzendingen niet op de Belg of EO bekijken want daar krijgen we Vlaams en Nederlands commentaar en bij de EO ook nog eens de evolutie-censuur.
De laatste aflevering is bij de meeste landen niet afgenomen. Daarin wordt namelijk de zorg geuit over de razendsnelle klimaatveranderingen en de smeltende ijskappen waardoor het bevroren gedeelte van onze planeet steeds kleiner wordt. Daar kun je de ge-entertainde wereldkijkers niet mee lastig vallen en zou zelfs kijkcijfers kunnen kosten is de gedachte daarachter. Mooie spectaculaire beelden willen we met niet al teveel verontrustende berichten over uitstervende ijsberen enzo. Zo ongezellig.

Deze week zag ik aflevering 1 + 'the making of' op Ned1 helaas niet want ik had niet goed gelezen dat de uitzending dinsdag ipv woensdag was. Wel gezien aflevering 6 op de BBC, prachtig (en verontrustend)!
Lees verder: www.nrc.nl/nieuws/2011/11/30/bijna-19-miljoen-kijkers-voor-frozen-planet/

7 opmerkingen:

maarnietvangrijs zei

Ik weet niet wat ik erger vind: evolutiecensuur of toekomstscenariocensuur...... eigenlijk ben ik door beide behoorlijk geschokt!!

merula zei

tja dat is inderdaad wel erg triest.... de mensen alleen laten zien wat ze willen zien. hm...

Bij de ah volgens mij ook geen biologische appeltjes.... (alleen van die zeer mooi glanzende appeltjes)

Maaike zei

Evolutiecensuur was te verwachten.... Toekomstscenariocensuur is ernstig. Toch maar weer een bekende a la Mist Pitt of Mister Gore inhuren? Worden mensen ook wat flauw van natuurlijk.....
(of was het Caprio? Ik weet het al niet meer. Sinds ik op mijn 15e van de Club van Rome hoorde ben ik bevreesd voor hoe de mens ons planeetje naar de kl*te helpt, ongeacht de brenger van de boodschap)

Elma zei

Tja, inderdaad verontrustend...

Liene zei

Oh, de BBC maakte zulke mooie (en ja ook verontrustende) documentaires. Schokkende beelden, waar ik ben niet naar kan kijken, omdat we de veroorzakers zijn ...

Liene zei

ben = bijna (ik ga er helemaal van stotteren ;-)

Jolanda zei

Het niet uitzenden of verzwijgen van vind ik net zo zorgelijk als het uitsterven van een diersoort.